Abonnementer, gebyrer og leveringsbetingelser
Leveringsbetingelser
1 Generelle bestemmelser
Disse leveringsbetingelser (”Leveringsbetingelserne”) gælder for alle leverancer af el inklusive netydelse (distribution) fra elhandelsselskabet Bornholms Energi A/S, CVR nr. 25794206 (herefter ”Bornholms Energi”), til erhvervskunder, hvor elleverancerne hovedsageligt er bestemt til erhvervsmæssig anvendelse (herefter ”Kunden”). Bornholms Energi er et datterselskab i Bornholms Energi og Forsyning A/S.
Mellem Bornholms Energi og Kunden er der indgået en aftale om salg af elektricitet (”Aftalen”). Aftalen indeholder oplysninger om de specifikke produkter, som Kunden har valgt, som vedrører alle de af Aftalen omfattede aftagenumre.
Leveringsbetingelserne udgør en integreret del af Kundens aftale med Bornholms Energi om salg af elektricitet (”Aftalen”). Ved uoverensstemmelser mellem bestemmelserne i Aftalen og Leveringsbetingelserne, har Aftalens bestemmelser forrang.
Kundens CVR-nummer skal registreres hos Bornholms Energi ved aftaleindgåelse.
Kunden, inklusive Kundens medarbejdere eller øvrige fysiske personer, er omfattet af Bornholms Energis til enhver tid gældende Privatlivspolitik, som kan tilgås via dette link www.beof.dk/privatlivspolitik.
2 Forholdet mellem Kunden og Netselskabet samt Energinet
Kundens geografisk bestemte netselskab (”Netselskab”) varetager på vegne af Bornholms Energi transport af strømmen fra højspændingsnettet til Kundens leveringsadresse via distributionsnettet.
Det er en forudsætning for Bornholms Energis levering af elektricitet til Kunden, at Kunden har en aftale om tilslutning til det kollektive elforsyningsnet med sit lokale Netselskab. Forholdet mellem Kunden og det lokale Netselskab er reguleret af Netselskabets til enhver tid gældende tilslutningsbestemmelser. Tilslutningsbestemmelserne kan findes på Netselskabets hjemmeside.
I forhold til sit lokale Netselskab skal Kunden især være opmærksom på følgende vilkår:
- Netselskabet har ansvaret for en tilfredsstillende spændingskvalitet og kan afbryde elforsyningen i tilfælde af nødvendigt arbejde på distributionsnettet.
- Kunden skal give Netselskabet uhindret adgang til elanlæg, herunder elmåler og elinstallationer på Kundens ejendom i forbindelse med eftersyn, afprøvning, aflæsning, kontrol, reparation og udskiftning af elanlæg mv. samt afbrydelse af elforsyningen.
- Er elforsyningen til Kundens ejendom blevet afbrudt, og skal der ske genåbning, skal Kunden sørge for, at alle elektriske apparater på ejendommen er slukkede, inden genåbningen finder sted.
- Kunden skal på anmodning fra Netselskabet foretage selvaflæsning af elmåler og indberette resultatet til Netselskabet.
- Netselskabet kan til enhver tid foretage kontrolaflæsning af elmålere og hente elforbrugsdata hjem.
- Kunden skal straks underrette Netselskabet, hvis der er tegn på, at elmåleren viser forkert.
Det en forudsætning for, at Bornholms Energi kan overholde sine forpligtelser efter Aftalen og i medfør af disse Leveringsbetingelser, at Kunden til enhver tid opfylder sit lokale Netselskabs betingelser for tilslutning til og anvendelse af det kollektive elforsyningsnet.
Med indgåelse af Aftalen og Leveringsbetingelserne giver Kunden Bornholms Energi fuldmagt til at repræsentere Kunden over for Energinet og Netselskabet i forbindelse med leverandørskifte, herunder gennem DataHub, som er en it-platform, der ejes og drives af Energinet, og som håndterer måledata, stamdata, nødvendige transaktioner og kommunikation mellem elmarkedets aktører i Danmark.
Mister Kunden sin netadgang, uanset årsagen hertil, kan Bornholms Energi ikke holdes ansvarlig for opfyldelse af Aftalen og Leveringsbetingelserne.
Bornholms Energi er berettiget til at indhente og indberette Kundens data i Energinets DataHub i overensstemmelse med gældende lov.
3 Elleverancen
Elleverancen er inklusive balancekraft. Det betyder, at Kunden til enhver tid kan aftage el efter øjeblikkeligt behov.
Elleverancen sker til det punkt, der, efter Kundens aftaleforhold med Netselskabet, betragtes som tilslutningspunktet for Kundens elinstallation. Elleverancens kvalitet skal opfylde de til enhver tid gældende kvalitetsspecifikationer, der fremgår af Netselskabets tilslutningsbestemmelser.
Kunden skal oplyse Bornholms Energi om forhold, der kan have betydning for Bornholms Energis levering, for eksempel større ændringer i Kundens forventede elforbrug. Bornholms Energi kan i nogle tilfælde vælge at henvise Kunden til at kontakte Netselskabet.
Bornholms Energi er berettiget til midlertidigt at stoppe med at levere el til Kunden i de tilfælde, hvor Netselskabet eller Energinet afbryder elforsyningen.
Det er Kundens ansvar, at Bornholms Energi ved aftaleindgåelsen modtager oplysninger om, til hvilket eller hvilke leveringssteder elleverancen skal foretages. Elleverancen omfatter kun de i Aftalen beskrevne leveringssteder. Ønskes der efterfølgende elleverance til yderligere leveringssteder, skal Kunden informere Bornholms Energi herom.
Kunden har pligt til at aftage det samlede elforbrug, på de af Aftalen omfattede aftagenumre, fra Bornholms Energi.
Aflysning af elleverance til et eller flere aftagenumre kan ske ved opsigelse, jf. punkt 13.
4 Elprisen
Kundens elpris er sammensat af flere dele; 1) betaling for el-abonnement, 2) betaling for forbrug af el, 3) betaling af transport af el og 4) betaling for offentlige forpligtelser og afgifter.
Alle priser i Aftalen og i Leveringsbetingelserne angives og afregnes i danske kroner eksklusive moms og opkræves af Bornholms Energi.
Oplysninger om aktuelle tariffer, gebyrer og andre priser fremgår af Bornholms Energis hjemmeside, beof.dk, og udleveres i øvrigt efter anmodning ved henvendelse til Bornholms Energi. Bornholms Energi har ret til at regulere priserne i overensstemmelse med pkt. 4.6 og pkt. 16.
4.1 Betaling for el-abonnement
Kunden betaler som udgangspunkt ét el-abonnement pr. kundenummer, dog kan dette forhold samt prisen på el-abonnementet være individuelt forhandlet. El-abonnementets størrelse fremgår til enhver tid af Kundens elregning.
4.2 Betaling for elforbrug
Kunden betaler herudover en kWh-handelspris for hver forbrugt kWh. KWh-handelsprisen kan være fast eller variabel afhængigt af, hvilket produkt, Kunden har valgt. Kundens valg fremgår af Aftalen.
Variable el-produkter (TimeEnergi Erhverv) afregnes time for time til den noterede timepris på den nordiske elbørs ”Nord Pool” tillagt handels- og administrationsomkostninger, også kaldet spottillæg. Det til enhver tid gældende spottillæg fremgår af Bornholms Energis hjemmeside på følgende link: www.beof.dk/el_produkter_erhverv. Bornholms Energi er berettiget til at regulere spottillægget inden for den til enhver tid gældende lovgivning.
El-produkter med fast pris kan fastsættes for 1 måned ad gangen (MånedsEnergi Erhverv) eller kan være fast i en nærmere afgrænset periode (FastEnergi Erhverv). Prisen er den samme time for time hele døgnet. Prisen pr. kWh følger markedet og bliver fastsat forud for den kommende fastprisperiode. Bornholms Energi indkøber strømmen på forhånd og prisen tager derfor udgangspunkt i løbende indkøb samt et tillæg til håndtering af handelsomkostninger og -risici.
4.3 Betaling for transport af el
Kunden betaler det netabonnement, som Bornholms Energi til enhver tid opkræves af Netselskabet for Kundens elmåler. For hver forbrugt kWh betaler Kunden også den nettarif, som Bornholms Energi til enhver tid opkræves af Netselskabet for transport af el.
Herudover betaler Kunden øvrige beløb, som Bornholms Energi til enhver tid opkræves af Netselskabet. Disse viderefaktureres uændret til Kunden, jf. elforsyningslovens § 72b, stk. 1.
4.4 Betaling for offentlige forpligtelser og afgifter
Bornholms Energi køber balance-, net- og systemydelser samt offentlige forpligtelser (PSO) af Energinet.dk og fakturerer Kunden for levering af elektricitet inklusive moms og omkostninger til elafgifter og eventuelle andre priselementer modtaget fra DataHub. Disse viderefaktureres uændret til Kunden, jf. elforsyningslovens § 72b, stk. 1.
Kunden betaler de takster for evt. øvrige offentlige forpligtelser, skatter og afgifter, som Bornholms Energi til enhver tid er forpligtet til at opkræve Kunden på vegne af den danske stat.
4.5 Øvrige gebyrer
Bornholms Energi opkræver desuden gebyrer i henhold til gældende prisliste www.beof.dk/leveringsbetingelser_erhverv.
4.6 Prisændringer i nettarif, offentlige forpligtelser, skatter og afgifter:
Netselskabet/Energinet/den danske stat kan ændre satserne for ovennævnte betalinger i opad- eller nedadgående retning, ligesom de kan indføre yderligere former for betalinger, afgifter mv. Sådanne ændringer vil uden videre slå igennem i Kundens samlede elpris og vil kun blive varslet over for Kunden, hvis den gældende lovgivning ufravigeligt kræver det.
De til enhver tid gældende satser, som Bornholms Energi opkræves af Netselskabet, kan findes på Netselskabets hjemmeside. De gældende satser for offentlige forpligtelser og afgifter kan findes på henholdsvis Energinets hjemmeside energinet.dk og Energistyrelsens hjemmeside ens.dk.
4.7 Tilkøb af certificeret bornholmsk vindmøllestrøm
Kunden har mulighed for at tilkøbe certificeret bornholmsk vindmøllestrøm. Hvis Kunden vælger at tilkøbe grøn, bornholmsk produceret el, sørger Bornholms Energi for, at der bliver købt oprindelsescertifikater svarende til det valgte elforbrug. På den måde sikres, at den mængde strøm, Kunden bruger inden for den valgte mængde tilkøbt certificeret strøm, er dækket af energi fra vedvarende bornholmske energikilder, og ved evt. revisionskontrol dokumenterer Bornholms Energi balancen mellem den solgte og købte miljøvenlige el. Læs mere herom og se priser på hjemmesiden www.beof.dk.
Hvis Kunden har valgt at tilkøbe certificeret bornholmsk vindmøllestrøm, er certificering gældende for forbruget i den angivne periode og der er ikke fortrydelsesret. Certificeringen udløber automatisk når de af Kunden tilkøbte certifikater er opbrugt.
5 Måling og afregning
5.1 Måling
Netselskabet er ansvarlig for måleudstyret og for målingernes korrekthed. Kunden opfordres til at foretage en visuel undersøgelse af elmåleren, herunder dennes plombering, forud for og under løbetiden for Aftalen med Bornholms Energi.
Hvis Kunden får mistanke om, at elmåleren er beskadiget, står stille, registrerer forkert eller på anden måde har unormal funktion, er Kunden forpligtet til straks at informere Netselskabet herom. Hvis Kunden eller Bornholms Energi i øvrigt har mistanke om, at de foretagne elmålinger ikke er korrekte, kan Bornholms Energi anmode Netselskabet om at kontrollere elmåleren efter de til enhver tid gældende regler. Hvis Kunden ønsker elmåleren undersøgt, skal Kunden kontakte Bornholms Energi, som herefter står for kontakten til Netselskabet. Netselskabet kan pålægge Bornholms Energi et gebyr for undersøgelsen, som Bornholms Energi er berettiget til at videreføre til og opkræve hos Kunden.
5.2 Afregning
Bornholms Energi afregner for elleverancen enten forud eller bagud i forhold til Kundens faktiske forbrug.
Hvis Kunden afregnes forud i forhold til Kundens faktiske forbrug, sker det ved en acontoopgørelse inden for et nærmere aftalt interval. Kundens faktiske forbrug i den forudgående afregningsperiode opgøres ved den efterfølgende acontoopkrævning, hvis muligt, eller en derpå følgende opkrævning.
Hvis Kunden afregnes bagud i forhold til Kundens faktiske forbrug, sker der ved en opgørelse af Kundens faktiske målte elforbrug – typisk månedsvist eller inden for et nærmere aftalt interval.
Endelig afregning sker på grundlag af det faktisk målte elforbrug, når Bornholm Energi har modtaget måledata fra Netselskabet. Det er Kundens pligt gennem Netselskabet at sikre, at Bornholms Energi opnår de nødvendige måleraflæsninger, fx ved at Kunden indsender korrekt selvaflæsning én gang om året.
Via Energinets DataHub indhenter Bornholms Energi oplysning om Kundens forbrug og tarifoplysninger m.v. på hvert enkelt aftagenummer, som er omfattet af Aftalen. Forbruget af elektricitet opgøres ud fra målte eller beregnede data.
Bornholms Energi foretager årsafregning, periodisk slutafregning og slutafregning ved ophør af Aftalen ud fra målte data. Hvis det ved afregningen ikke er muligt at foretage måleraflæsning, afregnes Kunden ud fra et beregnet forbrug, som indberettes til DataHubben af Netselskabet i henhold til Energinets forskrifter. For meget betalte acontobeløb tilbageføres til Kunden samtidig med årsafregningen eller slutafregningen.
Bornholms Energi giver Kunden informationer om Kundens elforbrug og udviklingen i dette i overensstemmelse med lovgivningen.
Kunden har adgang til at se sine forbrugsdata på ElOverblik via dette link www.eloverblik.dk.
Formålet med ElOverblik er at levere data vedr. elforbrug og -produktion, så elkunder i hele Danmark kan få et samlet overblik på tværs af landet og på tværs af elleverandører.
Kunden har adgang til egne forbrugsoplysninger og afregninger via Bornholms Energis selvbetjeningsplatform via hjemmesiden www.beof.dk.
6 Betaling, gebyrer og modregning
Alle priser for el og netydelse, herunder netabonnement, inklusive skatter og afgifter angives og afregnes i danske kroner eksklusive moms i det omfang, beløbet er momspligtigt.
Bornholms Energi tilbyder at fremsende fakturaer elektronisk og tilbyder et bredt udvalg af betalingsmuligheder. Ved elektronisk fakturering er det Kundens ansvar at oplyse Bornholms Energi om korrekt e-mail til fremsendelse. Ved elektronisk fakturering er det Kundens ansvar at oplyse Bornholms Energi om korrekte EAN-numre. Bornholms Energi pålægger betalingsgebyr i henhold til gældende gebyr- og prisliste www.beof.dk/leveringsbetingelser_erhverv.
Det fremgår af regningerne fra Bornholms Energi, hvornår det er sidste rettidige indbetalingsdato, og hvortil betalingen skal ske. Hvis betaling sker efter sidste rettidige indbetalingsdato, er Bornholms Energi berettiget til at beregne renter i henhold til renteloven, gebyrer for udsendelse af rykkerskrivelser og andre nødvendige inddrivelsesomkostninger i overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning og Bornholms Energis gældende gebyr- og prisliste www.beof.dk/leveringsbetingelser_erhverv.
Oplysninger om eller henvisning til aktuelle tariffer, gebyrer og andre priser fremgår af Bornholms Energis hjemmeside, www.beof.dk, og udleveres i øvrigt efter anmodning ved henvendelse til Bornholms Energi.
Bornholms Energi har ret til at regulere priserne i overensstemmelse med pkt. 16.
6.1 Gebyrer
Bornholms Energi anvender bl.a. følgende typer af gebyrer som led i håndteringen af Aftalen:
- Afbrydelses- og genåbningsgebyr
- Aflæsningsgebyr
- Betalingsaftalegebyr
- Betalingsgebyrer
- Flytteopgørelsesgebyr
- Rykker- og inkassogebyrer
De aktuelle gebyrer kan findes på Bornholms Energis hjemmeside, via link www.beof.dk/leveringsbetingelser_erhverv. Bemærk at de fleste gebyrer opkræves pr. registreret elmåler.
Bornholms Energi forbeholder sig retten til at ændre i eksisterende gebyrer, herunder at indeksregulere dem, samt at indføre nye gebyrer, såfremt dette måtte findes påkrævet og rimeligt, jf. herved pkt. 17.
I begge tilfælde vil Kunden blive varslet herom i overensstemmelse med Aftalen, Leveringsbetingelserne og gældende lovgivning.
Netselskabet kan pålægge Bornholms Energi en række gebyrer (”Netgebyr”) som følge af Kundens handlinger eller undladelser i forskellige situationer eller som følge af forskellige hændelser eller faktiske omstændigheder, som er forbundet til Kunden. Det kan f.eks. være Netgebyr for Netselskabets besøg hos Kunden med henblik på afbrydelse af elforsyningen (lukkebesøg). Bornholms Energi opkræver betaling hos Kunden til dækning af Netgebyrer, medmindre årsagen til Netselskabets opkrævning af Netgebyret udelukkende skyldes Bornholms Energis uagtsomme handling eller undladelse. Netgebyrernes størrelse kan variere afhængigt af, hvilket Netselskab Kunden har. Netselskabets gebyrer fremgår af Netselskabets hjemmeside, og Kunden opfordres til at holde sig opdateret herom.
6.2 Modregning
Bornholms Energi kan foretage modregning med ethvert forfaldent tilgodehavende og enhver forfalden gæld, som Kunden måtte have til Bornholms Energi og selskaber, som Bornholms Energi er koncernforbundet med.
7 Sikkerhedsstillelse
Hvis Bornholms Energi får en begrundet forventning om manglende betalingsevne eller betalingsvillighed hos Kunden, kan Bornholms Energi, i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler, stille krav til Kunden om kontant depositum eller anden sikkerhed som vilkår for indgåelse af Aftalen eller fortsat elleverance i henhold til Aftalen. Dette gælder også, selvom Kunden ikke aktuelt er i restance overfor Bornholms Energi.
Hvis Kunden ikke efterkommer anmodninger fra Bornholms Energi om sikkerhedsstillelse i henhold til Aftalen og disse Leveringsbetingelser, er Bornholms Energi berettiget til at ophæve Aftalen med øjeblikkelig virkning og standse evt. elleverance.
8 Misligholdelse
Hvis en part væsentligt misligholder sine forpligtelser i henhold til Aftalen, har den anden part ret til at ophæve Aftalen med øjeblikkelig virkning.
Som væsentlig misligholdelse betragtes bl.a. Kundens manglende opfyldelse af Bornholms Energis krav om sikkerhedsstillelse eller ophør af Kundens aftaleforhold med Netselskabet.
Hvis Aftalen ophæves, kan Bornholms Energi foranstalte afbrydelse af elforsyningen til Kunden i overensstemmelse med gældende lovgivning. Omkostninger forbundet med forsyningsafbrydelsen, herunder genåbning af forsyningen, afholdes af Kunden.
Hvis Kunden misligholder sine betalingsforpligtelser, er Bornholms Energi berettiget til at indberette dette til godkendte kreditoplysningsbureauer og/eller advarselsregistre efter gældende regler.
Hvis Kundens Netselskab eller den systemansvarlige virksomhed (Energinet.dk) afbryder eller begrænser leverancerne til Kunden som følge af forhold, der ikke skyldes Kunden, betragtes dette ikke som misligholdelse af Aftalen.
9 Leveringshindringer og force majeure
I tilfælde af force majeure suspenderes Bornholms Energis og Kundens forpligtelser overfor hinanden i henhold til disse betingelser og/eller særskilt aftale, så længe force majeure består. Force majeure forholdet skal søges overvundet hurtigst muligt. Den berørte part skal straks skriftligt orientere den anden part om forholdet og oplyse om, hvornår det forventes afhjulpet. Force majeure foreligger, hvis Bornholms Energi eller Kunden forhindres i at opfylde Aftalen på grund af forhold, der indtræder efter aftaleforholdets start, og som er uden for den pågældende parts kontrol. Force majeure kan især foreligge i tilfælde af nedennævnte forhold (ikke udtømmende):
- Ekstraordinære naturkræfter
- Samfundsfjendtlige handlinger, herunder krig, borgerlig opstand eller terror
- Brande, ildsvåde og hærværk
- It-manipulation eller andre utilsigtede hændelser, som forårsager it- og kommunikationsnedbrud
- Sammenbrud eller skade på Elanlæg, der ikke skyldes Netselskabets fejl eller forsømmelser
- Umulighed med hensyn til at opnå nødvendig arbejdskraft, maskiner, materialer eller underentreprenører.
- Arbejdsstridigheder, herunder, men ikke begrænset til, strejker og lockouter
- Forsyningsusikkerhed, herunder utilstrækkelig energiproduktion og/eller -import (varemangel)
Force majeure foreligger også, hvis force majeure-forholdet medfører, at den pågældende part kun ved afholdelse af ganske uforholdsmæssige, økonomiske opofrelser kan opfylde sine forpligtelser.
Pengemangel udgør ikke force majeure.
Hvis Bornholms Energi ikke kan opfylde sine forpligtelser i henhold til Aftalen på grund af, at Netselskabet eller Energinet har erklæret force majeure i distributions- og/eller transmissionssystemet, udgør dette forhold tillige force majeure i forholdet mellem Bornholms Energi og Kunden.
10 Erstatningsansvar
Parterne er erstatningsansvarlige efter dansk rets almindelige regler, medmindre andet er fastsat i disse Leveringsbetingelser, i Aftalen mellem Parterne eller ved gældende lov.
Kunden kan dog i intet tilfælde gøre krav på erstatning for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab over for Bornholms Energi, medmindre Bornholms Energi har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
Bornholms Energi er ikke ansvarlig for skade eller tab i forbindelse med fejl og afbrydelser i elnettet, ej heller for leverancens tekniske kvalitet, herunder spændingsniveau, frekvens og støjforhold. Bornholms Energi er desuden ikke ansvarlig for skade og tab som følge af indskrænkninger eller begrænsninger pålagt af Netselskabet, den systemansvarlige virksomhed (Energinet.dk) eller den nordiske elbørs, Nord Pool.
Fejl og mangler, som skyldes tekniske forhold i distributionsnettet, og som forårsager skader, er Netselskabets ansvar.
Klager over kvaliteten i distributionsnettet rettes til Netselskabet.
Erhvervskunder opfordres til selvstændigt at tegne driftstabsforsikring. Kundens forsikringsforhold, herunder omkostninger og vilkår m.v., er Bornholms Energi uvedkommende.
11 Dødsfald og insolvens
Ved dødsfald af betydning for virksomheden, begæring om rekonstruktionsbehandling, begæring om konkurs eller indledning af gældssanering samt ændring af status i CVR-registeret, skal Bornholms Energi straks underrettes herom, og elmåleren skal straks aflæses. Bornholms Energi kan i disse tilfælde kræve sikkerhedsstillelse for fortsat leverance af el jf. pkt. 7, dog ikke i forbindelse med rekonstruktionsbehandling, medmindre andet er bestemt ved lov.
12 Flytning
Hvis Kunden flytter adresse (forbrugssted) fortsætter Aftalen på den nye adresse (det nye forbrugssted), medmindre Kunden samtidig opsiger Aftalen, jf. pkt. 13.
Prisen for elleverancen på den nye adresse fastsættes til Bornholms Energis pris der er gældende i det pågældende netområde og prisområde, som Kunden flytter til.
Såfremt flytningen fører til væsentlige ændringer af forbrugsmængden, kan Bornholms Energi fastsætte vilkår for overførsel af Aftalen til den nye adresse. Såfremt disse vilkår ikke opfyldes, anses Aftalen for opsagt af Kunden.
Kunden skal give Bornholms Energi meddelelse om flytning samt andre adresseændringer. Meddelelse om flytning skal gives senest 14 arbejdsdage før datoen for flytning og tidligst to måneder inden datoen for flytningen. Bornholms Energi meddeler Kundens flytning til ny adresse og dato for flytningen til DataHub.
Kunden skal aflæse sin elmåler per flyttedatoen, medmindre Kunden har en fjernaflæst elmåler, og indberette resultatet til Netselskabet, hvorefter Bornholms Energi fremsender en slutafregning til Kunden.
Bornholms Energi sender flytteafregning til Kunden senest 6 uger efter leveringsophør på den fraflyttede adresse.
For håndtering af flytning opkræver Bornholms Energi et gebyr for administration af flytningen, se de gældende gebyrtakster, www.beof.dk/leveringsbetingelser_erhverv.
13 Opsigelse, slutafregning og overdragelse
13.1 Generelt
Leveringsperiode, opsigelsesvarsel og eventuel binding fremgår af Aftalen.
13.2 Opsigelse
Aftalens opsigelsesvarsel fremgår af Aftalen. Ved Aftalens ophør skal Kunden selv sørge for indgåelse af ny aftale med Bornholms Energi, medmindre andet fremgår af Aftalen.
Udløber Aftalen uden at Kunden har sørget for indgåelse af ny aftale eller har opsagt aftalen, fortsætter Bornholms Energi med at levere el til Kunden på uændrede vilkår i medfør af Aftalen.
Hvis Kunden uretmæssigt helt eller delvist opsiger Aftalen for et eller flere af de af Aftalen omfattede aftagenumre inden Aftalens udløb, kan Bornholms Energi opkræve et gebyr til dækning af omkostninger forbundet med afvikling af Aftalen, medmindre andet følger af Aftalen.
For Aftaler med prissikring og/eller fast pris kan Bornholms Energi blandt andet opgøre Bornholms Energis meromkostninger og tab forbundet med Kundens uretmæssige opsigelse af hele eller dele af Aftalen og Kunden er forpligtet til at betale Bornholms Energi herfor.
Desuden er Bornholms Energi berettiget til at opkræve abonnement frem til udløbet af det opsigelsesvarsel inklusive bindingsperiode, der fremgår af Aftalen.
Bornholms Energi opkræver nævnte gebyr henholdsvis abonnement i tillæg til Kundens faktiske forbrug.
13.2.1 Særlige opsigelsesbetingelser for ejere
Hvis Kunden på opsigelsestidspunktet er ejer eller i offentlige registre fortsat står som ejer af den ejendom, som Aftalen vedrører, får Kundens opsigelse uanset pkt. 13.2 først effekt fra det tidligste af følgende tidspunkter:
- Når Bornholms Energi fra Kunden eller ad anden vej modtager meddelelse om, at Kunden eller en anden kunde har indgået en ny aftale med Bornholms Energi om leverance af el til ejendommen, og Bornholms Energi har kunnet verificere oplysningen, eller
- Når Bornholms Energi fra Kunden eller ad anden vej modtager meddelelse om, at elforsyningen til ejendommen er afbrudt, og Bornholms Energi har kunnet verificere oplysningen, eller
- Når Bornholms Energi fra Kunden eller ad anden vej modtager meddelelse om, at Kunden ikke længere står som ejer af ejendommen i offentlige registre, og Bornholms Energi har kunnet verificere oplysningen.
Hvis Bornholms Energi er anmodet om afbrydelse af elforsyningen til ejendommen jf. pkt. b) ovenfor, vil Bornholms Energi straks videresende anmodningen til det Kundens Netselskab. Netselskabet vil herefter stå for afbrydelsen. Netselskabet kan pålægge Bornholms Energi et gebyr for afbrydelsen, som Bornholms Energi er berettiget til at videreføre til og opkræve hos Kunden.
13.3 Slutafregning
Bornholms Energi sender slutafregning til Kunden senest 6 uger efter aftaleforholdets ophør. Slutafregning og flytteafregning, jf. ovenfor pkt. 12, betragtes som altovervejende hovedregel som endelige saldoopgørelser.
13.4 Overdragelse
Kundens rettigheder eller forpligtelser ifølge Aftalen kan hverken helt eller delvist overdrages uden Bornholms Energis forudgående skriftlige samtykke, medmindre andet er bestemt ved lov. Koncernintern overdragelse er dog undtaget herfra.
Bornholms Energi må uden Kundens samtykke gennemføre overdragelse af rettigheder og forpligtelser i forbindelse med Aftalen til et nuværende eller fremtidigt koncern- eller interesseforbundet selskab i Europa og/eller som led i en hel eller delvis overdragelse af sine aktiviteter/aktiver og passiver til tredjemand.
14 Kontaktoplysninger og kommunikation
14.1 Kundens kontaktoplysninger
Det er Kundens ansvar at sørge for, at Bornholms Energi altid har Kundens korrekte oplysninger, herunder navn på kontaktperson, CVR-nummer, adresse, e-mail og telefonnummer.
14.2 Bornholms Energis kontaktoplysninger
Bornholms Energi kan kontaktes via mail på kundeservice@beof.dk, på telefon 56 90 00 00 eller via kontaktformularen på vores hjemmeside www.beof.dk.
14.3 Kommunikation mellem Bornholms Energi og Kunden
Kunden kan modtage meddelelser fra Bornholms Energi via telefon, brev, e-mail og anden elektronisk post (herunder e-Boks, Betalingsservice og sms).
Bornholms Energi kan sende alle former for meddelelser om Aftalen til den e-mail eller e-boks, Kunden har oplyst. Det kan blandt andet være ordrebekræftelser, varslinger om ændringer af Aftalen og priser jf. 16, servicemeddelelser, regninger, betalingspåmindelser og rykkere. Meddelelser fra Bornholms Energi, anses for at være kommet frem til Kunden, når Bornholms Energi har kommunikeret via de kontaktoplysninger, som Kunden har oplyst. Når Bornholms Energi sender meddelelser til Kunden via e-mail eller anden digital postleverandør, fx e-boks, har meddelelsen samme juridiske retsvirkning, som hvis den var sendt til Kunden med almindelig post. Kunden skal derfor åbne og kontrollere meddelelser modtaget på e-mail/e-boks fra Bornholms Energi på samme måde som meddelelser modtaget med almindelig post.
15 Klager og tvister
15.1 Klager
Hvis Kunden ikke er tilfreds med Bornholms Energis behandling, kan Kunden henvende sig telefonisk til Bornholms Energi på de ovennævnte kontaktoplysninger, jf. pkt. 14.2.
Henvendelsen har ikke opsættende virkning og giver ikke udsættelse med betalinger mv., medmindre dette udtrykkeligt aftales med Bornholms Energi. Bornholms Energi besvarer Kundens henvendelse hurtigst muligt og uden ugrundet ophold.
15.2 Tvister
Tvister mellem Kunden og Bornholms Energi, som ikke kan løses i mindelighed mellem Parterne, skal afgøres efter danske retsregler ved Retten på Bornholm som værneting.
16 Ændringer i Aftalen og Leveringsbestemmelserne
Bornholms Energi er berettiget til ensidigt at ændre Aftalen og Leveringsbetingelserne, herunder priserne.
Væsentlige ændringer til ugunst for Kunden iværksættes med et forudgående varsel i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Bornholms Energi informerer desuden om øvrige ændringer til ugunst for Kunden i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Såfremt ændringerne skyldes lovændringer eller offentlige påbud, er kunden forpligtet til at overholde ændringerne fra det tidspunkt, Bornholms Energi giver meddelelse herom.
Du kan læse mere om dine kunderettigheder på elmarkedet på Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk/kunderettigheder
Her kan du finde 'gamle' takstblade med takster, gebyrer og tilslutningspriser.
2024 01.01-01.04 Takstblad (pdf)