Beskidte kneb og ufine salgsmetoder | Bornholms Energi og Forsyning

Beskidte kneb og ufine salgsmetoder

Og det gælder desværre også på Bornholm.

I øjeblikket er Bornholms Energi- og Forsyning (Beof) plaget af lyssky elsælgere, der udnytter det forestående salg af El-Net Øst til jysk-fynske Ewii Koncernen, til at ringe til borgere og binde dem historier på ærmet for at få dem til at skifte elselskab.

Det er ikke ok. Og det sker ikke med hverken Beof eller Ewiis gode vilje.

Helt konkret sker der det, at sælgerne ringer til Beofs kunder og udgiver sig for at være fra Ewii. Da de to selskaber har indgået aftale om, at Beof overdrager driften af Bornholms el-net til Ewii, så er det en god idé at skifte elselskab, lyder argumentet fra sælgerne.

Vi vil gerne slå klokkeklart fast: Det er fuskeri. Disse sælgere kommer ikke fra Ewii. Og der er ingen sammenhæng mellem overtagelsen af driften af Bornholms elnet og private borgeres elaftaler.

Hvem ringer så?

Det gør de samme plattenslagere, som i årevis har gjort det til en forretningsmodel at ringe uopfordret – og dermed ulovligt – til borgere for prakke dem abonnementer på, der sjældent er hverken så billige eller fordelagtige, som det bliver lovet i telefonen.

Det er ikke noget nyt problem. Bare de sidste par år har Forbrugerombudsmanden langet fem politianmeldelser ud til elselskaber, der bruger ulovlige salgsmetoder. Det drejer sig om sælgere, der udgiver sig for at være fra et andet selskab, selskaber, der giver forkerte og misvisende priser, eller om tvivlsomme profiler, der sætter falske anmeldelser på Trustpilot.

Den opførsel ligger alenlangt fra de værdier, som Beof og Ewii deler, og som, vi er enige om, skal præge elbranchen, både på Bornholm og i hele Danmark: Ordentlighed, åbenhed og ærlighed. Borgere skal ikke ringes op ud af det blå og mødes af en speed-snakkende sælger, der omgås sandheden lemfældigt, udelader oplysninger eller påstår at repræsentere et firma, de slet ikke er ansat i.

Derfor tager vi i Beof og Ewii afstand fra fupopkaldene, og skulle du som kunde blive kontaktet, vil vi opfordre til at melde det til Forbrugerombudsmanden. Ufine metoder er ikke velkomne på Bornholm.

25-08-2021