Er du også blevet lovet el og grønne skove? | Bornholms Energi og Forsyning

Er du også blevet lovet el og grønne skove?

Vi får dagligt henvendelser fra el-kunder, der er kommet i ’kløerne’ på telefonsælgere fra en række forskellige selskaber, og de er frustrerede over at være blevet fanget i fælden.

Når vores kunder bliver kontaktet af en telefonsælger, sker det med forskellige indgangsvinkler til samtalen. Vi hører tit vores kunder fortælle, at sælgeren introducerer med at sige, at ”De har undersøgt priserne på elmarkedet på Bornholm, og at man betaler for meget”. En anden kendt tilgang er, at sælgeren siger, at "De har et samarbejde med os eller El-Net Øst."

Vi har ikke samarbejde med telefonsælgere – så det er usandt, når vores kunder præsenteres for den påstand.

Derudover skal du være opmærksom på, at de priser som sælgeren ofte vil oplyse, er under dække af at være billigere (og grønnere), men priserne er ofte svære at gennemskue. Det betyder, at der kan være skjulte gebyrer, høje abonnementspriser, og at den billigere pris ofte kun er i en kortvarig periode.

Vi har samlet nogle af de ting, du skal være særligt opmærksom på, når du taler med en telefonsælger.

  • Oplys kun dit navn, e-mail og CPR-nr. hvis du vitterligt ønsker at skifte til det pågældende selskab
  • Vær varsom med at svare på tilsendte mails, hvis du ikke ønsker at skifte eller er i tvivl
  • Du har 14 dages fortrydelsesret, hvis du ikke ønsker at skifte alligevel, så reager hurtigt, hvis du fortryder
  • Nogle sælgere optager samtaler – så pas på med sige ”ja” eller ”bekræfte” i telefonen

Kontakt os gerne, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal reagere på en henvendelse fra en telefonsælger eller hvis du bekymret for, om du er kommet til at skifte selskab uden dit tydelige samtykke.

Ring til vores medarbejdere i Kundeservice, Lisbeth Bay Jensen, tlf. 56 900 155 eller Pauli Hjorth Hansen tlf. 56 900 152, hvis du har brug for hjælp.

05-12-2019