ACES

Projektet undersøger hvordan man på Bornholm kan løse de tekniske udfordringer ved et større antal elbiler, og hvordan man samtidig kan høste større tekniske og økonomiske gevinster ved en bedre integration.  

Projektperiode: 01.03.2017 – 29.02.2020

Program: ForskEL 12499 DTU

Projektpartnere: DTU (lead), BEOF, Nissan, NUVEE

 

Projektformål

Formålet med projektet er at undersøge de tekniske og økonomiske indvirkninger på et el-system, når el-bilerne i fremtiden bliver integreret til el-nettet. Helt konkret skal der undersøges, hvordan man kan udnytte batterierne i elbiler bedre, så de ikke bare lader op fra el-nettet, men også kan levere energi tilbage. Sidstnævnte kan vise sig at være en stor fordel både miljømæssigt og økonomisk. Princippet kaldes Vehicle-to-Grid (V2G)- eller på dansk ”bil til net”.

Tidligere projekter, såsom EDISON og Nikola, har vist at elbiler (EV) er i stand til at levere sådanne services. ACES vil kvantificere den fulde virkning af EV som leverandør af fleksibilitet og kritiske egenskaber til et elsystem og dens markeder. Det indebærer undersøgelser af elbilers potentiale i forhold til de behov, der er identificeret i markedsmodel 2.0 (der definerer strategi for den danske markedsudvikling), som kan anvendes på markeder uden for det nordiske system.

BEOFs rolle

BEOFs rolle er primært at stå for simuleringer, som skal analysere virkninger og muligheder når +10.000 elbiler skal oplades via el–nettet på Bornholm. Hertil anvendes simuleringsmodellen for Bornholms energisystem. BEOF skal derudover assistere med fysiske tests og bistå med at installere V2G-ladestandere/ladestik i et mindre antal huse til privatbiler.

 

Download projektbeskrivelse her