BEOF har sendt for 125.000 kroner ”God Energi” ud på Bornholm – to projekter på Nordlandet løb med flest støttekroner

I dag har Bornholms Energi & Forsyning (BEOF) delt den første pulje penge med ”God Energi” ud til gavn og glæde på Bornholm. Det er bornholmerne, der har været med til at bestemme, hvordan de 125.000 kroner er blevet fordelt. Det blev to projekter fra Nordlandet, der løb med flest støttekroner, men alle de otte initiativer som bornholmerne havde indstillet, har fået støtte fra puljen.

Nu er 125.000 kroner fra BEOF’s udlodningspulje ”God Energi til Bornholm” blevet fordelt på otte bornholmske initiativer - og i dag, den 1. oktober, er det officielt.

Det er opførelsen af et ”Badely og et terassedæk på Tejn Havn” samt ”Bæredygtig træning og lej i Allinge”, der har opnået mest i støtte. De to projekter har fået henholdsvis 47.000 og 51.000 kroner fra BEOF’s pulje.

Formålet med puljen er at skabe et endnu bedre Bornholm, som både nu og i fremtiden er attraktivt at bo på og besøge.

Der kom i alt 18 ansøgninger, hvoraf de otte er blevet udvalgt til at få støtte.

- Vi er utrolig glade for, at vi nu for første gang kan sende penge fra vores pulje ”God Energi til Bornholm” ud på øen, og vi er mindst lige så glade for den fantastiske modtagelse den nye udlodningspulje har fået. Vi havde store smil på, da vi modtog de spændende ansøgninger i sommers, og mindst lige så storsmilende var vi da bornholmerne – med deres næsten 3000 stemmer – var med til at bestemme hvilke projekter, der skulle have mest støtte, siger Tania Schrøder Thøgersen, afdelingschef i Kunder & Kommunikation.

Alle med bolig på Bornholm har kunnet stemme

Det er BEOF’s el-kunder, der siden den 1. juli, har indstillet deres både små og store, bæredygtige og sociale projekter. I perioden fra 5.-26. august, har alle BEOF’s kunder kunnet stemme på netop det projekt, der appellerede mest til dem. Alle der bor på Bornholm er nemlig spildevandskunder hos BEOF, og dermed kan alle, med en bolig på øen, være med i den endelige afstemning, når puljen med ”God Energi” skal fordeles.

Efter afstemningen er pengene blevet fordelt med udgangspunkt i den procentvise stemmefordeling. Det skal dog bemærkes, at stemmefordelingen alene har været vejledende, og at Bornholms Energi A/S har foretaget en selvstændig vurdering af fordelingen af støttemidlerne.

I den næste tid besøger BEOF de otte projekter for at overrække pengene.

Ny pulje åbner i dag

I dag den 1. oktober åbner BEOF for en ny udlodningspulje med nye 125.000 kroner. Her kan kunder indstille projekter, der vil gøre en forskel på Bornholm. BEOF støtter tiltag der fremmer kultur, idræt, bæredygtighed og ikke mindst fællesskabet på Bornholm.

Der er i alt 500.000 kroner i puljen, som uddeles fire gange om året.

Hvis et projekt ikke har opnået støtte i denne pulje, kan man søge igen.

Der er deadline for indsendelse af nye ansøgninger den 4. november.

Læs mere om puljen her: https://stem.beof.dk/

FAKTA OM BORNHOLMS ENERGI & FORSYNING

Disse otte projekter har fået støtte:

47.000 kroner til "Opførelse af Badely og Terrassedæk i Tejn havn"

3.000 kroner til "Istandsættelse af Scene på Nexø Teater – Nexø Revyen"

2.000 kroner til "Udsigtsbænke ved Listed Havn"

2.000 kroner til "Bornholms musikcamp for børn og unge"

3.000 kroner til "Aktiviteter i Svanekes Ungdomsforening"

4.000 kroner til "Bæredygtig belysning i lokal træningshal"

51.000 kroner til "Bæredygtig Træning & Leg i Allinge"

13.000 kroner til "Etablering af sauna ved Galløkken i Rønne"

Om puljen ”God Energi til Bornholm”

Bornholms Energi A/S udlodder hvert år 500.000 kr. i en ny udlodningspulje til nytænkende tiltag og aktiviteter, der bidrager til fællesskab, idræt, kultur og en bæredygtig udvikling her på øen. Det er dermed alle el-kunder i BEOF, der bidrager til udlodningspuljen.

Et projekt kan maksimum søge 125.000 pr. pulje, det er dog usandsynligt at den samlede pulje går til et projekt. Selvom en forening har fået støtte til et projekt, kan samme gruppe godt søge igen, dog med et nyt projket.

Om Bornholms Energi & Forsyning

Vi skaber fundamentet for hverdagen på Bornholm.  Vi sørger for vand i hanen, strøm i stikkontakten og varme i radiatorerne for størstedelen af bornholmerne, og så renser vi alt spildevand på øen. Det gør vi hver dag med et mål om at skabe bæredygtig forsyningssikkerhed - for fællesskabets og de fremtidige generationers skyld.

Vedhæftede billeder:

Billeder fra nogle af projekterne.

Interview:

Tania Schrøder Thøgersen, afdelingschef i Kunder & Kommunikation, stiller gerne op til interview: 4086 2605.

Spørgsmål til pressemeddelelsen:

Katja Hemming Hansen, kommunikationsansvarlig, Bornholms Energi & Forsyning, mobil: 3131 7009.