I de seneste dage har der været opmærksomhed omkring Bornholms Energi og Forsynings kontor i København. Diskussionen har givet anledning til spørgsmål om beslutningsgrundlaget og formålet med dette kontor.  

 

For at sikre åbenhed og klarhed ønsker vi at forklare, hvorfor kontoret er etableret, hvordan det understøtter BEOF’s kerneopgaver, og hvilken rolle det spiller i Bornholms grønne omstilling.  

 

Her finder du svar på de mest stillede spørgsmål og en dybere indsigt i baggrunden for beslutningen. 

 

Hvorfor har Bornholms Energi og Forsyning valgt at oprette et kontor i København? 

Vi har etableret et kontor i København for at sikre adgang til medarbejdere med højt specialiserede kompetencer, som vi ikke har kunnet rekruttere lokalt på Bornholm.  

 

Vores medarbejdere i København består bl.a. forretningsudviklere, projekt- og porteføljespecialister og en investeringsekspert, som alle er specialiseret inden for vedvarende energi. Dette setup er afgørende for, at vi kan fortsætte med at løfte opgaverne inden for den grønne omstilling – en kerneopgave, der er fast forankret i vores ejerstrategi og i Bornholms mål om bæredygtig vækst og 100% fossilfri forsyning senest i 2040.  

 

Vi er generelt gode til at tiltrække medarbejdere til Bornholm og 97% af vores medarbejdere bor og arbejder på Bornholm. Men i de få tilfælde, hvor vi ikke kan rekruttere lokalt, giver kontoret i København os mulighed for at tiltrække dygtige specialister, som ellers ville vælge nogle af vores store konkurrenter i hovedstadsområdet.

 

Derudover anvender BEOF-medarbejdere fra Bornholm også kontoret til møder og opgaver i København​. 

 

Kontoret har seks kontorpladser og ét mødelokale. 

 

Hvorfor leje kontorplads i centrum af København? 

Adressen på Langebrogade blev valgt, fordi den giver optimal nærhed til offentlig transport og vigtige interessenter i energi- og forsyningssektoren, det gælder samarbejdspartnere, interesseorganisationer og politikere på Christiansborg.  

 

Lejeudgifterne for adressen er rimelige sammenlignet med andre centralt placerede lejemål i København. Alternativet kunne have været et billigere kontor i forstæderne eller en provinsby, men det ville markant reducere fordelene ved at have et bornholmerkontor i København.  

 

Vores medarbejdere ville i så fald skulle bruge en vis del af deres arbejdstid på transport med bus, tog eller bil, hvilket også ville reducere effektiviteten og give Bornholms Energi og Forsyning en del ekstra rejseomkostninger til de medarbejdere, som skal rejse frem og tilbage til det centrale København.

 

Hvorfor fokusere på vedvarende energi på Bornholm fra et kontor i København? 

Kontoret styrker samarbejdet i VE-teamet ved at skabe et fælles, professionelt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne kan sparre dagligt.  

 

Bornholmerkontoret i København er en del af vores indsats for at sikre, at Bornholm forbliver et grønt foregangsområde, der kan tiltrække både investeringer og kompetencer i kampen for en bæredygtig og fossilfri fremtid.

 

Derudover muliggør placeringen tæt adgang til politiske beslutningstagere, samarbejdspartnere og organisationer som Green Power Denmark og DI, som er centrale for udviklingen af grønne energiløsninger på Bornholm.  

 

 

Hvad er BEOF’s kerneopgave? 

BEOF’s kerneopgave er at sikre bornholmerne sikker og effektiv forsyning af el, vand, varme og håndtering af  spildevand – nu og i fremtiden.  

 

I vores pejlemærke, der er godkendt af bestyrelsen, står der om BEOF: 

 

“Vi skaber bæredygtig omstilling, udvikling og vækst gennem sikker, effektiv og kundeorienteret forsyning”.  

 

Produktionen af vedvarende energi er en integreret del af vores opgave og en forudsætning for at indfri Bornholms mål om en fossilfri fremtid​. Vi har i mange år ejet vindmøller og solceller og produktion af vedvarende energi har dermed i mange år – og vil vedblive med at være – en af vores kerneopgaver. 

 

Hvorfor er bestyrelsen ikke blevet orienteret om oprettelsen af kontoret? 

Beslutninger om den daglige drift, herunder ansættelser af medarbejdere og placering af kontorarbejdspladser, er direktionens ansvar. Vi har fulgt denne praksis og prioriteret at sikre en smidig og effektiv løsning​, som vi mener gavner Bornholms Energi og Forsyning og Bornholms grønne omstilling.  

 

Set i lyset af de seneste dages debat, er vi dog noget til den erkendelse, at det havde været en god idé proaktivt at orientere bestyrelsen om denne driftsmæssige beslutning. 

 

Vi respekterer den lokale interesser og de spørgsmål, som vores satellitkontor i København har skabt. Som en virksomhed ejet af regionskommunen og dermed af bornholmerne er det vigtigt for os at være åbne og transparente om vores beslutninger.

 

Kontoret i København understøtter vores mål om at sikre, at Bornholm forbliver et grønt foregangsområde, der tiltrækker både investeringer og kompetencer til en bæredygtig og fossilfri fremtid.

 

Vi håber, at denne gennemgang har givet svar på de spørgsmål, der måtte være, og vi ser frem til fortsat at bidrage til en bæredygtig udvikling for Bornholm.