BEOF indfører afkølingsafregning

6700 bornholmske husstande får mandag et brev i E-Boks. Bornholms Energi & Forsyning indfører nemlig ”afkølingsafregning” fra næste år. Formålet er at nedbringe energiforbruget i fjernvarme-produktionen. Det sikrer, at kunderne betaler så lidt som muligt for deres fjernvarme, og samtidig gavner det både miljøet og BEOF’s fjernvarmeanlæg.

Fjernvarmekunderne i Bornholms Energi & Forsyning (BEOF) skal lære et nyt ord at kende.

Det er ordet ”afkølingsafregning”.

Derfor får 6700 bornholmske husstande et brev i deres E-Boks fra forsyningsselskabet i løbet af mandag.

Fra 1. januar 2025 indfører BEOF nemlig afkølingsafregning for alle fjernvarmekunder uden for Rønne. Kort fortalt er afkølingsafregningen en årlig opgørelse over, hvor god en forbruger er til at udnytte fjernvarmen i sin bolig. Jo bedre en forbruger er til at afkøle det fjernvarmevand, der sendes retur til fjernvarmeværket - og dermed udnytte varmen i vandet - des bedre er forbrugeren til at afkøle sit returvand. Hvis man er god, så får man en afkølingsbonus og omvendt, hvis man sender for varmt vand retur til fjernvarmeværket, risikerer man at skulle betale en afgift.

- Vi indfører afkølingsafregning, fordi vi gerne vil sikre os, at vores kunder betaler så lidt som muligt for deres fjernvarme. Jo bedre de kan udnytte fjernvarmen, jo mindre slider produktionen på vores fjernvarmeværker, jo mindre halm og flis skal vi bruge i vores produktion, jo mindre CO2 udleder vi, og jo billigere kan vi producere varmen. Så det her er en win-win for både vores kunder, miljøet og os, siger Claus Andersen, administrerende direktør, BEOF.

Der kan være store besparelser for fjernvarmekunderne

Det sidste år har to medarbejdere fra forsyningsselskabet kørt rundt på Bornholm på kundebesøg. Formålet har været at besøge de kunder, der har haft de største problemer med afkøling. Det har resulteret i at omkring 700 fjernvarmekunder indtil nu, allerede har fået hjælp til at få afkølet det vand, der løber retur til fjernvarmeværket. En af dem er den bornholmske betonfabrik, PL Beton. Virksomheden har efter et besøg fra BEOF’s afkølingsteam reduceret sit fjernvarmeforbrug med omkring 15% og har forbedret sin afkøling væsentligt.

- Det er vi meget tilfredse med af to årsager. Vi er selvfølgelig rigtig glade for at vores varmeregning er blevet mindre, men vi er først og fremmest glade for, at vi - med det mindre varmeforbrug - mindsker vores CO2-aftryk, siger John Holm, direktør, PL Beton A/S.

Tre kundemøder i løbet af efteråret

Der er flere ting, man selv kan gøre for at sikre, at det vand, man sender retur til fjernvarmeværket, er så koldt som muligt. (Se 7 tips herunder)

Hvis man ikke selv er i stand til at opnå en tilstrækkelig lav temperatur på returvandet, kan det være nødvendigt at kontakte en VVS’er. Årsagerne er mange og individuelt fra husstand til husstand.

VVS’erne er blevet trænet af BEOF til at kunne hjælpe forbrugerne.

BEOF afholder tre kundemøder i løbet af efteråret for at svare spørgsmål og hjælpe kunderne godt i gang og står derudover til rådighed i kundeservice.

En undersøgelse fra Dansk Fjernvarme fra 2022 viser at 57% af fjernvarmeselskaberne i Danmark har indført en lignende afregning. Interesseorganisationen vurderer at antallet er stigende.

Læs mere om afkølingsafregning her:

Kundemøder

• Nexø Hallen – Tirsdag den 5. november fra kl. 16:00–18:00

• Bornholms Idræts- og Kulturcenter, Allinge – Torsdag den 7. november fra kl. 16:00–18:00

• Aakirkebyhallerne – Torsdag den 14. november fra kl. 19:00–21:00

Kundeservice

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice. Vi står altid klar til at hjælpe dig på tlf.: 56 90 00 00 eller mail: kundeservice@beof.dk.

Du er også velkommen til at møde op i vores kundeservice på adressen Skansevej 2, 3700 Rønne. Om tirsdagen er der åbent i vores kontor i Nexø, Sønder Hammer 2C, fra kl. 09 - 15.

Sådan fungerer fjernvarmen

Når du tænder for varmen, får du fjernvarme gennem et rørsystem fra varmeværket. Det opvarmede vand bruges i den varme hane, i gulvvarme eller radiatorer, hvorefter det afkølede vand returneres. Jo koldere returvandet er, desto mere effektivt er dit fjernvarmesystem, og jo mindre energi spildes. Er returvandet for varmt, skal der betales en afgift, da mere varmt vand skal sendes ud for at sikre den ønskede temperatur. Hvis temperaturen er normal, betaler du hverken afgift eller får bonus. Hvis vandet er afkølet mere end forventet, får du en bonus.

Sådan beregnes afkølingsafregningen

Returvandets forventede temperatur beregnes ud fra fremløbstemperaturen – altså det vand, der kommer ind i dit hus fra fjernvarmeværket. Fremløbstemperaturen varierer afhængigt af, hvor i fjernvarmenettet din bolig er placeret. Dette sikrer, at afregningen er retfærdig for alle, uanset hvor de bor.

Når vi beregner afkølingen, ser vi på den vægtede gennemsnitstemperatur for returvandet for at afgøre, om du skal modtage en bonus, betale en afgift, eller om der ikke sker nogen ændring og du befinder dig i den neutrale zone.

Du kan finde tallene på din varmeregning eller aflæse måleren i sin bolig. Du kan finde en guide til aflæsning af måleren her. Du kan også finde tallene på minForsyning, under afkøling.

Udregningen ser således ud:

((Temperatur på returvand i °C - Krav til temperatur på returvand i °C)/100) * Gældende MWh pris * Forbrug i MWh.

7 tips til bedre afkøling

1. Hold øje med din returtemperaturvia minForsyning. Det betaler sig at være opmærksom, og at du sætter dig ind i din nuværende afkøling. Vær nysgerrig på dine egne data og kontroller hvordan du anvender varmen i dit hjem.
  2. Skru lige højt op for radiatorer. Det giver bedre afkøling at indstille radiatorer i samme rum og i sammenhængende rum med åben dør imellem på samme temperatur, end hvis der er skruet helt op for en enkelt radiator.
  3. Stil termostater på trin 1i rum, du ikke bruger, for at undgå skader på huset og luk døren.
  4. Undgå at bruge radiatorerne som tørrestativ, da det hæmmer termostatens funktion.
  5. Mærk på radiatoren.Varmen udnyttes bedst, når radiatoren er lunken eller kold forneden og varm foroven. Hvis den er varm i bunden, kan det være tegn på, at radiatoren er for lille til rummet. Kontakt din VVS-installatør for hjælp.
  6. Hold styr på temperaturen. Vi anbefaler at temperaturen i stuen ikke er højere end 21 grader. Hver gang du hæver temperaturen med 1 grad, stiger forbruget typisk med 5 – 6 %. Hvis stuen er for kold, selvom termostaten står på trin 4 eller højere, bør du kontrollere, om fremløbstemperaturen ved varmeveksleren er høj nok.
  7. Hold temperaturen på det varme brugsvand mellem 50-55 grader – det er tilstrækkeligt.

BEOF og fjernvarmeforsyning

Bornholms Energi & Forsyning leverer fjernvarme til 6700 husstande uden for Rønne fra fire varmeværker. Det gælder adresser i Allinge, Balka, Gudhjem, Hasle, Klemensker, Listed, Lobbæk, Melsted, Muleby, Nyker, Nylars, Nexø, Olsker, Sandkås, Sandvig, Snogebæk, Sorthat, Svaneke, Tejn, Vestermarie, Østerlars, Østermarie, Aakirkeby og Aarsdale.

Varmen produceres af lokalt produceret halm og bæredygtigt certificeret træflis. Træflis er et restprodukt i træproduktion.

Vores fjernvarme er tæt på at være 100% bæredygtig.

Se vores fjernvarmedeklarationer her:

Om Bornholms Energi & Forsyning

Vi skaber fundamentet for hverdagen på Bornholm.  Vi sørger for vand i hanen, strøm i stikkontakten og varme i radiatorerne for størstedelen af bornholmerne, og så renser vi alt spildevand på øen. Det gør vi hver dag med et mål om at skabe bæredygtig forsyningssikkerhed - for fællesskabets og de fremtidige generationers skyld.

Har du spørgsmål til pressemeddelelsen:

Katja Hemming Hansen, kommunikationsansvarlig, Bornholms Energi & Forsyning, mobil: 3131 7009.

Læs næste artikel